Kişinin yaneşeliığı maşer süresince değeri olan , kapasite, tutum ve vesair davranış biçimlerini vüruttirdiği proseslerin tüyönetmen.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara gereğince insanoğluın davranışlarında belli vürutmeler sağlamlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Terbiye; bireyin davranışlarındaki yaşantısı vasıtasıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğanlayışme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabil eğitimin bir çok tanılamamı bünyelabilmektedir. Fakat, günümüzde çoğunlukla tercih edilen tanılamam:
“Kişinin davranışında, kendi yaşantısı vasıtasıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin yalnızçlarına mütenasip ) bileğanlayışme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma gereğince;
· Terbiye bir prosestir.
· Terbiye sürecinde, bireyin davranışlarının matlup yönde bileğanlayıştirilmesi yalnızçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğanlayışme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde bireyin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç kök öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye yalnızçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı eksiksiz kültürler ciğerin özdeşdır. Amaçların içinde ne olduğu ve öğrenme ciğerin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre gereğince bileğanlayışebilir, ancak sürecin doğkakımı bileğanlayışmez.
Terbiye kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince biryoğun filozof ve terbiyeci, eğitimin ne olduğuna konusunda farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin onaylama edilen ölçün tanılamamı şudur: Terbiye, bireyin davranışlarında kendi yaşantıları vasıtasıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğanlayışikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın süresince eğitime konusunda bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları vasıtasıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğanlayışikliği” ve “müddetç” kabil kelimeler eğitimin asıl taşlarıdır.
Terbiye, benibeşer ciğerin ömür boyu devam eden bir prosestir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere mütenasip olabileceği kabil istenmedik yönde bile vürutebilir. Terbiye sürecinin anlayışletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği kabil vürutigüzel bile kabil. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, eğitim merkezleri kabil mekânlarda verilen eğitim formal; bireyin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan eğitim ise informal eğitidir. Yani eğitim yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine gereğince sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim sürdürmek üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda ya da kurumlarda belli bir çekim ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci idari bir ekip ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal eğitim ise tabiatıyla vüruten plansız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki duygusal bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir yöntem olarak ele allıkındığında ise eğitim sisteminin üç kök ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. çağlayık; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, donanım, maliyet, personel kabil fiziksel unsurlardır. Müddetç; ekol süresince meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde mütehassıslık, yeterlilik, bitirme, test skorları kabil matlup davranış bileğanlayışiklikleridir.